Tesla. Kuulsaimad aktsiad, 2. osa
Kui rääkida aktsiatest, mis on viimase kümnendi jooksul investorite emotsioonide ja rahakottidega kõige rohkem mänginud, tuleb esimesena meelde Tesla. See pole lihtsalt autoettevõte, vaid Elon Muski isikliku visiooni kehastus, mis on püüdnud muuta maailma, liikuda Marsile ja teinud seda kõike läbi ootamatute pöörete, skandaalide ja aktsiahindade kõikumise. See lugu on täis “wow”-hetki, mis teevad sellest ideaalse näite, et aktsiaturul pole miski igav.
Algus
Ajalugu, mis eelnes Tesla avalikule aktsiaemissioonile, on sama põnev kui ettevõte ise. Ettevõte asutati 2003. aastal, kuid seda ei teinud Elon Musk. Ettevõtte panid aluse hoopis kaks inseneri, Martin Eberhard ja Marc Tarpenning, kes nägid potentsiaali luua sportauto, mis töötab akudel ja pakub sama head või isegi paremat jõudlust kui bensiinimootoriga sõidukid. Nende eesmärk oli murda stereotüüp, et elektriautod on igavad ja aeglased. Nad nimetasid oma ettevõtte kuulsa leiutaja ja elektri geeniuse Nikola Tesla auks.
Elon Musk liitus ettevõttega 2004. aastal, investeerides 6.5 miljonit dollarit ja saades suurimaks aktsionäriks ning esimeseks tegevjuhiks, kuigi teda hakati hiljem nimetama ka “kaasasutajaks”. See varajane periood oli täis suuri väljakutseid: esimese mudeli, Tesla Roadsteri arendamine oli aeglane ja kallis, mis viis ettevõtte peaaegu pankrotti. Vaatamata raskustele ja pidevale rahavajadusele suutis Musk visionäärina veenda investoreid oma unistust toetama, sillutades teed edule, mis hiljem päädis edukale IPO-le. See on hea näide sellest, et ka kõige säravamate lugude taga on sageli salajased asutajad, kelle nimed pole laiemale avalikkusele tuttavad.
IPO
Tesla ei olnud alguses sugugi edukas ettevõte. Aastal 2010, mil nad läksid avalikuks, oli tegemist esimese Ameerika autotootjaga, kes tegi seda pärast 1956. aastat. Aktsia hinnaks määrati 17 dollarit ning ettevõte suutis kaasata 226 miljonit dollarit. See summa oli aga vaid murdosa sellest, mida oleks vaja olnud tohutu tehaste ehitamiseks ja tootmise laiendamiseks. Investorid olid skeptilised. Kas start-up suudab tõesti konkureerida selliste hiiglaste nagu Ford ja General Motorsiga? Kuid Elon Musk ei müünud mitte autosid, vaid unistust. Ta müüs visiooni maailmast, mis töötab taastuvenergial ja kus autod on targemad kui nende juhid. Just see pikaajaline ambitsioon oli see, mis pani paljud pikaajalised investorid tema unistusse uskuma ja oma raha mängu panema.
Aktsia meteooriline tõus ja valusad langused
Nagu iga ambitsioonika loo puhul, ei kulgenud ka Tesla teekond sirgjooneliselt. Aastaid oli aktsia hind volatiilne, kuid alates 2019. aastast algas meteooriline tõus, mis pani finantsmaailma imestusest ahhetama. Mis oli selle taga?
- Massitootmise algus: Kui Tesla suutis tõestada, et suudab Model 3-e ja Model Y-d massiliselt toota, hakkasid investorid nägema reaalselt kasvupotentsiaali.
- S&P 500 nimekirja lisamine: 2020. aastal lisati Tesla S&P 500 indeksisse, mis tähendas, et paljud suured fondid pidid ostma Tesla aktsiaid, et oma portfelle indeksi järgi tasakaalustada. See omakorda aitas kaasa hinnatõusule.
- Kliimamuutuste narratiiv: Aina kasvav teadlikkus kliimamuutustest tegi investeerimise rohelistesse tehnoloogiatesse atraktiivseks ja Tesla oli selle trendi keskmes.
Kuid 2024. ja 2025. aastal on aktsia hind olnud eriti volatiilne. Nende aastate jooksul on toimunud mitu märkimisväärset langust, mis on seotud nii turutingimuste kui ka ettevõttesisese probleemidega:
- Langev nõudlus: 2024. aastal kannatas Tesla autoäri märkimisväärselt. Konkurents Hiina turul (BYD, Nio) ja ka Euroopas (Volkswagen, BMW) süvenes, mis sundis hindu langetama. Viimaste kvartaliaruannete kohaselt on Tesla kasumlikkus autosegmendis vähenenud ja tulud on langenud. Näiteks 2025. aasta Q1 finantsaruandes vähenes nende automüügi tulu aastatagusega võrreldes 20%, mis oli investoritele suur šokk.
- Muski fookuse hajumine: Paljud investorid väljendavad muret, et Eloni tähelepanu on killustunud teiste projektide vahel nagu SpaceX ja X (endine Twitter). Wall Streeti analüütikud on korduvalt viidanud, et see hajumine võib pärssida Tesla innovatsiooni ja kasvuväljavaateid.
Elon Musk – geenius, visionäär ja aktsia hinna mõjutaja
Tesla lugu ei saa rääkida ilma selle karismaatilise ja vastuolulise juhi, Elon Muskita. Ta ei ole lihtsalt tegevjuht, vaid on brändi kehastus. Tema isiklik käitumine, säutsud X-is ja väljaütlemised on korduvalt aktsia hinda mõjutanud.
- “Funding secured” säuts: 2018. aastal säutsus Musk, et tal on “rahastus tagatud” (funding secured) ettevõtte erastamiseks hinnaga 420 dollarit aktsia kohta. See põhjustas aktsia hinna järsu tõusu, kuid osutus hiljem ebatäpseks, tuues kaasa SEC-i (USA Väärtpaberite ja Börsikomisjon) uurimise ja 20 miljoni dollari suuruse trahvi nii Muskile kui ka Teslale. See on suurepärane näide sellest, kuidas juhi säuts võib olla samaväärne pressiteatega.
- Vastuolulised väljaütlemised ja poliitika: 2025. aastal kritiseerisid mitmed Euroopa analüütikud Muski aina parempoolsemaid poliitilisi vaateid ja liitumist endise presidendi administratsiooniga. See tekitas muret, et ettevõte kaotab oma keskkonnateadliku kliendibaasi ja põhjustab müüginumbreid languse. Näiteks Saksamaal ja Skandinaavias on Tesla müük langenud 2024. ja 2025. aastal, osaliselt just seetõttu, et mõned tarbijad otsivad poliitilistele vaadetele vastavaid tooteid.
Kuidas tegevjuhi isiklik tegevus aktsiat mõjutab?
Elon Muski tegevus on suurepärane õppetund, kuidas üksikisiku bränd võib olla aktsia suurim vara või suurim risk. Tänapäeva sotsiaalmeedia-ajastul on tippjuhtidel otseühendus investorite ja tarbijatega, mis tähendab, et nende väljaütlemistel ja tegevusel, mis ei pruugi olla seotud ettevõtte põhitegevusega, võib olla märkimisväärne finantsmõju.
Tesla puhul on see eriti ilmne. Kui Musk teeb positiivseid avaldusi tehisintellekti või tulevikuplaanide kohta, tõuseb aktsia sageli koheselt. Kuid tema poliitilised vaated, avalikud tülid või isegi Twitteri (nüüd X) ostmisega seotud draama on toonud kaasa aktsia järsu languse. Näiteks juulis 2025 langes Tesla aktsia 6.8%, millega pühiti ettevõtte väärtusest ligi 79 miljardit dollarit, kui investorid reageerisid murega Muski otsusele asutada uus poliitiline partei. See sündmus näitas ilmekalt, kuidas juhi isiklik ambitsioon võib olla investorite silmis oht, mis võib pärssida ettevõtte tulevikuväljavaateid.
See toob esile olulise investeerimisreegli: suure juhiga ettevõttesse investeerides ei investeeri sa ainult ärisse, vaid ka isiksusse. See on kahe teraga mõõk – kui visionäär juhib ettevõtet edasi, teenid sina kasumit, kuid kui tema tegevus muutub vastuoluliseks, võid kaotada raha.
Tulevik: Robotaksod, AI ja konkurents
Kuigi Tesla on silmitsi tõsiste väljakutsetega, ei ole Elon Muski visioon kuhugi kadunud. Ettevõte panustab suuri summasid robotaksode ja Full Self-Driving tehnoloogia arendamisse. Kuigi nende tehnoloogia on praegu veel kaugel täielikult autonoomiast, usub Musk, et just see on tuleviku peamine tuluallikas. Tõendid näitavad, et see visioon hakkab tasapisi realiseeruma: juunis 2025 alustas Tesla Austini linnas oma robotaksoteenuse prooviprogrammiga, kus valitud kasutajad saavad tellida sõite Model Y-dega. Samuti on Tesla saanud sarnaseks katsetuseks load Nevadas ja Arizonas, mis näitab, et nende pikaajaline plaan liigub edasi, isegi kui see on aeglasem kui paljud investorid ootasid.
Samuti investeeritakse suurelt tehisintellekti, lootes luua Optimus roboteid, mis suudaksid tulevikus aidata tehaste tööd automatiseerida. Musk on korduvalt väitnud, et Optimus projekt võib tulevikus moodustada kuni 80% Tesla väärtusest, mis on pöörane ja ambitsioonikas lubadus, mis eraldab Tesla selgelt traditsioonilistest autotootjatest.
Lõppkokkuvõttes on Tesla aktsia lugu uskumatu narratiiv, mis illustreerib tehnoloogia ja poliitika, innovatsiooni ja juhi isikliku brändi vastastikmõju. See ei ole aktsia neile, kes otsivad stabiilsust, vaid neile, keda paelub lugu, mis on sama ettearvamatu ja ambitsioonikas kui selle asutaja.
